Lage-emissiezone Antwerpen

Mag jij er nog in?

Je hebt het misschien al gehoord – of aan den lijve mogen ondervinden. Sinds 1 februari 2017 is de lage-emissiezone Antwerpen een feit.

Nu, bijna een jaar later, is er nog steeds veel onduidelijkheid hierover.

Sta mij toe om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen. Aan de hand van onderstaande video van de stad Antwerpen. En met een uitgebreide tekst en uitleg daaronder!

Wat is een lage-emissiezone?

Wel, het is een afgebakend deel van de stad. Hier mogen enkel zuinige auto’s rijden. Wagens die aan bepaalde milieucriteria voldoen. En dit 7 dagen per week, 24 uur per dag.

De strenge voorwaarden gelden voor de meeste voertuigen. Namelijk: personenauto’s, kampeerwagens, bestelwagens, vrachtwagens, landbouwvoertuigen en bussen.

Brommers en motorfietsen zijn hiervan vrijgesteld. Simpelweg omdat de camera’s hun nummerplaten nog niet herkennen.

Wat is het nut hiervan?

Er zit veel roet en fijn stof in de lucht. En dit wordt onder meer veroorzaakt door vervuilende auto’s in de stad. Ik hoef je niet te vertellen dat deze lucht niet goed is. Niet voor het milieu, noch voor de gezondheid.

Daarbij komt nog dat de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit steeds strenger worden. De stad Antwerpen probeert op deze manier te voldoen aan de eisen.

Daarom is de lage-emissiezone in Antwerpen dus geïntroduceerd. Om stap voor stap te gaan naar een gezondere lucht.

Waar is de lage-emissiezone van toepassing in Antwerpen?

De stad Antwerpen heeft ervoor gekozen om zowel in de kernstad als op Linkeroever zo’n zone in te voeren.

Dit wil zeggen dat het hele gebied binnen de Ring en een deel van Linkeroever verboden terrein is voor de meest vervuilende auto’s. De afbakening van deze zone is duidelijk te zien op onderstaande foto van de stad Antwerpen.

Lage emissiezone Antwerpen

Hoe wordt de Lage-emissiezone Antwerpen aangeduid?

Lage emissiezone antwerpen verkeersbord

De lage-emissiezone wordt afgebakend met specifieke verkeersborden. Er zijn ook vooraankondigingsborden. Om te verhinderen dat bestuurders per ongeluk de lage-emissiezone inrijden, En dat bij elke laatste kruispunt vóór het inrijden van de zone.

Lage emissiezone antwerpen verkeersbord

De lage-emissiezone wordt afgebakend met specifieke verkeersborden. Er zijn ook vooraankondigingsborden. Om te verhinderen dat bestuurders per ongeluk de lage-emissiezone inrijden, En dat bij elke laatste kruispunt vóór het inrijden van de zone.

Over welke auto’s gaat het?

Zoals ik hierboven vermeld heb. De meest vervuilende auto’s mogen de kernstad niet in.

Het gaat dan over oude dieselvoertuigen met euronorm 1 en 2. En die met euronorm 3 zonder roetfilter. Dus heb je een dieselwagen die ouder is dan 10 jaar? Dan is de kans groot dat je de lage-emissiezone niet in mag.

Bij benzinevoertuigen zijn de voorwaarden veel milder. Want ze vervuilen ook minder. Enkel oude benzinewagens zonder euronorm zijn verboden. Dat zijn meestal auto’s ouder dan 20 jaar.

Hier kan je testen of jouw auto de lage-emissiezone van Antwerpen nog in mag.

Zijn er uitzonderingen op de regel?

Sommige voertuigen mogen de lage-emissiezone toch nog binnen. Dit na een simpele registratie of na betaling.

Dat kan via deze website van de stad Antwerpen.

Na registratie:

  • Dieselvoertuigen met euronorm 3 die een roetfilter hebben. Maar hier geen Vlaamse premie voor hebben aangevraagd.
  • Voertuigen met een buitenlandse nummerplaat. Zij moeten zich eerst registreren om de zone binnen te mogen rijden (behalve Nederlandse nummerplaten). Ook zij moeten voldoen aan de voorwaarden.
  • Voertuigen voor het vervoer van personen met een handicap. Indien ze een aangepaste auto hebben. Of ze recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg. Ze moeten een speciale parkeerkaart kunnen voorleggen.
  • Voertuigen voor het vervoer van personen met een handicap. Indien zij voorzien zijn van een rolstoellift.

De registratie moet gebeuren ten laatste 24 uur na het inrijden van de lage-emissiezone van Antwerpen.

Na betaling:

  • Voertuigen die ouder zijn dan 40 jaar.
  • Dieselvoertuigen met euronorm 3 die geen roetfilter hebben.
  • Sommige beroepsgebonden dieselvoertuigen met euronorm 2.
  • Alle andere verboden voertuigen kunnen acht keer per jaar een dagpas aanvragen.

Opgelet: hier moet je wel vooraf registreren en betalen!

Wat na 2020?

De stad Antwerpen heeft ervoor gekozen om te gaan naar een zo laag mogelijke uitstoot van roet en fijn stof.

In 2020 en 2025 worden de toelatingsvoorwaarden daarom strenger. In de tabel hieronder krijg je alvast een idee wat je mag verwachten. (bron: Stad Antwerpen)

overzicht_toelating_lage_emissiezone antwerpen

Hoeveel bedraagt de boete?

Rijd je de lage-emissiezone van Antwerpen binnen met een verboden voertuig? Dan riskeer je een boete. De nummerplaat wordt herkend door de slimme camera’s. Op de grens van de zone.

Nu is het nog 125 euro bij een eerste overtreding. Vanaf 2018 gaat dit bedrag omhoog. Dan betaal je 150 euro voor de eerste boete. En tot wel 350 euro vanaf de derde overtreding in een jaar tijd.

Een auto vinden die wél binnen mag ?

Mag jij met je huidige wagen de lage-emissiezone (binnenkort) niet in? Dan is het tijd om deze in te ruilen voor een nieuwer model.

De betere (tweedehandse) autohandelaar helpt je bij het kiezen van een auto. Ene die wel aan de voorwaarden voldoet.

Ga dus op zoek naar een tweedehands auto die wél binnen mag in de lage-emissiezone Antwerpen. Bij FarraCars doe je dit heel gemakkelijk:

  • Online: via de filter, waar je de emissieklasse naar keuze kan aanduiden.
  • Persoonlijk: medewerkers staan steeds met raad en daad klaar voor jou.

Zorg dat je zorgeloos kan rondrijden in Antwerpen!

Een tweedehands auto kopen

bij FarraCars?

Dan profiteert u van deze voordelen:

  • 12 maanden garantie (uitbreidbaar naar 36 maanden)
  • Check-up + Onderhoud
  • Dieptereiniging interieur/exterieur
  • Carpass attest (gewaarborgde kilometers)
  • Keuring (diagnose rapport op 96-punten)
  • Vlotte administratieve afhandeling

Bezoek ons wagenpark

Brusselsesteenweg 205
9280 – Lebbeke

Een auto op het oog? Vraag GRATIS een testrit aan! 

Geef een reactie