Lage-emissiezone Brussel

uitgelegd in mensentaal

Lage emissie zone brussel-min

Sinds 1 februari 2017 is er in de binnenstad van Antwerpen een lage-emissiezone. Het is niet verwonderlijk dat andere grootsteden volgen.

Vanaf 1 januari 2018 is de lage-emissiezone Brussel een feit. Steden zoals Mechelen, Willebroek en Gent hebben reeds aangegeven dat ook zij het voorbeeld zullen volgen.  Ik hoef je niet te vertellen dat de impact hiervan te voelen zal zijn in heel België.

Maar wat is zo’n lage-emissiezone nu precies?

Kort gezegd: het is een afgebakend deel van de stad waar enkel auto’s mogen rijden die aan bepaalde milieucriteria voldoen. Deze criteria vormen de zogenaamde euronorm.

Vooral mensen met een oude diesel auto, zullen de binnenstad niet meer mogen inrijden. “Waarom toch?!” zal je denken. Het is uiteindelijk wel voor ons eigen goed. De uitstoot van stikstofoxiden, fijn stof en black carbon zou op die manier dalen. En zo ontstaat er een betere luchtkwaliteit. Het zijn de diesel voertuigen die een grotere impact hebben op de uitstoot van verontreinigende stoffen. Vandaar de strengere voorwaarden voor die auto’s.

Waar in Brussel komt er een lage-emissiezone?

De lage-emissiezone zal gelden over het hele grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest, inclusief de 19 gemeenten. De Ring en een aantal toegangswegen tot transitparkings vallen daar niet onder. Fieuw!

lage-emissiezone brussel parking

Mag ik Brussel in met mijn auto?

Eerst moet je bepalen welke euronorm je auto heeft. Deze informatie vind je op het inschrijvingsbewijs.

Hoe hoger de euronorm, hoe lager de uitstoot. Dus hoe hoger het cijfer op je inschrijvingsformulier, hoe minder snel je op zoek moet gaan naar een nieuwe (of tweedehandse) auto. Op de tabellen hieronder kun je nagaan waaronder je voertuig valt.

Euronorm dieselwagens

lage-emissiezone brussel Euronorm Diesel tabel

Euronorm benzinewagens

lage-emissiezone brussel Euronorm Benzine tabel

Als de euronorm niet vermeld staat op je inschrijvingsformulier, kun je uitgaan van de datum van eerste inschrijving. Aan de hand van onderstaande tabel kun je dan bepalen welke euronorm je auto precies heeft.

Euronorm op basis van inschrijvingsjaar

lage-emissiezone brussel Euronorm inschrijving tabel

Wat nu?

Je hebt je inschrijvingsbewijs erbij gehaald, en gecheckt. Lap! Je auto heeft volgens de tabel een te lage euronorm. Of zal misschien over een aantal jaar Brussel (en waarschijnlijk ook andere steden) niet in mogen. Paniek!

Gelukkig ben ik hier om je gerust te stellen. De deur staat nog op een kiertje. Als je maar enkele dagen per jaar de lage-emissiezone Brussel moet inrijden, kun je een dagpas aanvragen. Deze kan je maximaal acht dagen per jaar gebruiken en kost 35 euro per dag.

Krijg ik een boete?

Er komt ook een overgangsperiode van negen maanden. Boetes worden tijdens deze periode niet uitgeschreven. Maar je krijgt wel een waarschuwing.

Als je de regel daarna overtreedt, krijg je een boete van 350 euro. Een fors bedrag, als je het mij vraagt…

Actie!

Wacht niet te lang om de nodige maatregelen te treffen. Het is een geluk bij een ongeluk. Nu heb je een geldige reden om jezelf (of je levenspartner) ervan te overtuigen een andere auto te kopen. Eén die meegaat (en overal binnen mag).

“Maar waar vind ik een betrouwbare auto dealer?” zal je wellicht denken. Wel, FarraCars begeleidt je met de juiste knowhow naar de perfecte auto. Een groot pluspunt? Je kunt er ook je oude wagen kwijt!

Een tweedehands auto kopen

bij FarraCars?

Dan profiteert u van deze voordelen:

  • 12 maanden garantie (uitbreidbaar naar 36 maanden)
  • Check-up + Onderhoud
  • Dieptereiniging interieur/exterieur
  • Car-Passattest (gewaarborgde kilometers)
  • Keuring (diagnoserapport op 96 punten)
  • Vlotte administratieve afhandeling

Bezoek ons wagenpark

Brusselsesteenweg 205
9280 – Lebbeke

Een auto op het oog? Vraag GRATIS een testrit aan! 

Geef een reactie